top of page


PARAGRAF
  בלוג אירוח על עולם בהשתנות מתמדת

בלוג אירוח בעריכת נעם מנלה

Writer's pictureNoam Manella

R U TALKING 2 MI? - רשתית מדוברת



340 מלים בשנים האחרונות עולה כי חל שינוי מהותי בתקשורת האנושית. לעולם השיחות המדוברות התווספה כתיבה דיבורית - ״כתיבור״ (חידוש לשוני של ד״ר אשר עידן) הבאה לידי ביטוי ווטסאפ, פייסבוק מסנג’ר וכו׳. מגמת המעבר לתקשורת כתיבורית נמצאת בעלייה מתמדת מאז 1995 (מ- 44 מ׳ משתמשים ל-3 מיליארד. דיוויד קריסטל בלשן בריטי יצר את תחום "בלשנות האינטרנט", שחוקרת צורות וסגנונות שפתיים שנוצרו כתוצאה מחדירת האינטרנט והמדיות החדשות. בין התופעות המתוארות בהתפתחות השפה ברשת מופיעים קיצורים רבים (OMG, LOL, GTG), אותיות ומספרים במקום מילים (2=two, u=you), החלשות סימני הפיסוק וכמובן כניסת אימוג׳ים כחלק אינטגרלי בכתיבה. מתוך מחקר של SWYFT MEDIA עולה כי 74% מהאמריקאים משתמשים באופן קבוע במדבקות, רגשונים ואימוג'יס בתקשורת שלהם ושולחים בממוצע 96 אימוג'יס או מדבקות בכל יום. הנתונים הללו מצטרפים לעוד 6 מיליארד רגשונים או סטיקרים הנשלחים מידי יום ברחבי העולם. חוקרים מצאו כי כאשר אנשים רואים סמיילי ברשת, פועל במוחם אותו אזור שהיה מופעל אילו ראו אדם פנים אל פנים. אינסטגרם חקרה את אופן השימוש באימוג'יס באפליקציה שלה, וגילתה כי האימוג'יס הפכו לכמעט מתודה אוניברסלית רווחת של הבעה. ב 59% מהתגובות וההודעות יש לפחות אימוג'י אחד. כמו כן, האפליקציה מאפשרת אימוג'י כהאשתג (#), ובכך פתחה את האפשרות לאסוף נתונים על שימוש באימוג'יס. בסין כובשות ההודעות קוליות Push to Talk - בסערה את שדה הודעות הטקסט. באפליקציית המסרים המידיים הנפוצה בסין – wechat יש למעלה מ 500 מליון משתמשים בחודש. מסרי Push to Talk הם יותר אינטימיים ומתוחכמים מאשר הטקסט עצמו. הרגש בא לידי ביטוי בקול, ותחושת הקרבה גדולה יותר. מאחורי הדברים מסתתר סיפור תרבותי שקשור למקלדת האותיות בסינית, והצורך בהמרה של טקסטים בין שפות, מה שמקשה עליהם ומאיץ את פנייתם להודעות קוליות. יתרה מזאת, התרבות הסינית שיש בה התלהבות לדיבור רם, מעודדת הודעות קוליות, ולכן, בחירה בשימוש שפתי כזה קשורה בהכרח גם לתרבות. לסיכום השפות המדוברות באמצעות המדיות החברתיות הולכות ומשתנות בתהליך אבולוציוני מואץ. מדובר בתופעה כלל עולמית של היווצרות שפה רשתית – שפתם של האנשים הרשתיים שצורכים את המדיה החדשה, הדיגיטלית. האנשים הקדם רשתיים חוזים בהרס השפה שהם מכירים ומזדעזעים. האמירה הידועה ביותר קשורה לשימוש באימוג׳י והיא ״חזרנו למערות״. אז זה לא חזרנו, אנחנו ררק מוסיפים עוד ועוד שכבות לתקשורת בינינו. סיגה מאור -חברה בקבוצת הפייסבוק ״הזרז״


9 views0 comments

Comments


bottom of page